V&VN begeleidt grote vooruitgang binnen ketencommunicatie

Sittard, februari 2017

Eenheid van taal in de zorg is nog lang niet zo vanzelfsprekend als gedacht wordt. Vaak worden verschillende termen gebruikt voor hetzelfde probleem. Dit leidt tot onnodige administratieve lasten en maakt de overdracht van cliënten tussen collega's en zorginstellingen lastig.

 

In Nederland zijn onder andere door V&VN en Nictiz verschillende initiatieven gestart om aandacht te vragen voor en ondersteuning te bieden aan dit probleem. Negen van deze initiatieven zijn door het ministerie van Volksgezondheid aangewezen als 'proeftuinen'. Een proeftuin is een intensieve samenwerking tussen alle ketenpartners in de zorg. Dit zijn leveranciers van elektronische cliëntendossiers, zorgaanbieders, verpleegkundigen, verzogenden en verpleegkundig specialisten. Maandelijks worden ervaringen gedeeld bij de proeftuinbijeenkomsten.

 

Cormel IT Services is een van de weinige ECD-leveranciers die deelneemt aan de proeftuin om tot een eenheid van taal te komen: de Nationale Kernset. Samen met meer dan 1000 professionals uit alle zorgsectoren worden hierin de belangrijkste patiëntproblemen vastgesteld. De Kernset is geen nieuw registratiesysteem, maar gaat een onderstuenende rol bieden bij alle reeds in gebruik zijnde classificatiesystemen: Gordon, NIC, NOC, NANDA en Omaha. Hierdoor krijgen patiëntproblemen binnen deze classificatiesystemen eenzelfde benaming.

 

Een onmisbare schakel is het inbouwen van de Nationale Kernset in het ECD / EPD. hierdoor wordt in de toekomst de kwaliteit van zorg verbeterd en worden de administratieve lasten geminimaliseerd. Cormel IT Services onderschrijft als ECD-leverancier het belang hiervan en vindt het daarom belangrijk om deel te nemen aan de proeftuin.

 

Voor meer informatie klik op onderstaande knop:

 

Verder lezen

Terug naar nieuws overzicht